5 dôvodov, pre ktoré je MHD lepšia ako auto

Daniel Rabina Blog

V októbri som sa rozhodol predať auto. Vzhľadom k zmene zamestnania sa mi zo dňa na deň stalo nepotrebnou príťažou. Nebolo to jednoduché rozhodnutie. Svoje určite zohral aj mýtus o statuse, ktorý nám, špeciálne v našich končinách, auto dáva. Čím je jeho hodnota vyššia, tým rastie i hodnota našej spoločenskej meny. Teda, aspoň si to myslíme. A s tým sa ťažko bojuje. O tom však tento text nie je. Je o alternatíve, ktorú som našiel v bratislavskej MHD. Z množstva benefitov, ktoré cestovanie „emhádečkou“ poskytuje, som čím ďalej tým viac prekvapený. 

1. Je to lacnejšie

Táto výhoda pravdepodobne nikoho významne neprekvapí. To, že pravidelná cesta MHD je lacnejšia ako pravidelná doprava vlastným autom, zistíte už pri letmom pohľade na cenník predplatných cestovných lístkov (električeniek). Ja preferujem tzv. elektronickú peňaženku, ide o čipovú kartičku s kreditom. Ten vám nabijú na pobočke MHD alebo na pošte. Oproti električenke máte tú výhodu, že platíte len za to, čo skutočne prejazdíte. Ak jazdíte MHD denne, je pre vás výhodnejšia električenka, ak 2-3 krát do týždňa, tak elektronická peňaženka. Ja som niekde na hranici, no zatiaľ volím druhý spôsob.

Teraz to najdôležitejšie. Vďaka Google Maps mám celkom jasnú predstavu o tom, koľko kilometrov som prejazdil za určité obdobie. Keď to porovnám s nákladmi, ktoré by som na tých istých trasách investoval do jazdy autom (to moje malo priemernú spotrebu 6,2L/100KM), vychádza mi, že cestovanie MHD vychádza približne o 50 percent výhodnejšie ako jazda autom. Keď k tomu pripočítam náklady na servis auta, výmenu pneumatík, daň z motorového vozidla, diaľničnú známku, poistky, umývanie, parkovanie, atď…, tak moja úspora činí cca. 70,-EUR/mesiac.

2. MHD je rýchlejšia ako sa zdá

Napriek tomu, že MHD trávi narozdiel od áut dosť času na zastávkach, sú situácie, kedy je rýchlejšia. Je to vďaka špeciálnym jazdným pruhom, ktoré sa nachádzajú na značnej časti hlavných bratislavských dopravných tepien. Úplne najrýchlejšie sú však električky. Pokiaľ sa neudeje niečo výnimočné (dopravná nehoda, porucha), koľajnice nepoznajú pojem dopravná zápcha. To električkám, zvlášť v čase dopravnej špičky, poskytuje absolútnu konkurenčnú výhodu. Mimochodom, zápchy. Radi na ne nadávame, najčastejšie spoza volantu auta. Nevdojak som si spomenul na jednu overenú pravdu – keď stojíš v kolóne, tak nenadávaj. Tá kolóna si ty.

Slávny experiment z roku 1991. V nemeckom Münsteri 72 ľudí názorne ukázalo veľkosť zabratej plochy pri jazde bicyklom, autom a autobusom.

3. Je to ekologickejšie

Pokiaľ cestujete električkou, či trolejbusom, vyprodukujete menej emisií ako pri ceste autom. A to, aj keď berieme do úvahy tie nepriame, ktoré vznikajú pri výrobe elektrickej energie. Zuzana Lokšová z Katedry cestnej a mestskej dopravy na Žilinskej univerzite sa tejto téme venuje v texte z roku 2013. V porovnaní s naftovým autobusom je auto ekologickejšie, iba keď ste v ňom viacerí ako dvaja. A teraz ruku na srdce. Ako často vidíte v bratislavských autách viac ako jedného, prípadne dvoch cestujúcich?

4. Zahodíte starosti

Či ste v autobuse, električke, či trolejbuse, narozdiel od auta viete, že nemusíte robiť absolútne nič, teda okrem státia, či sedenia. Nemáte stres s arogantnými, či neskúsenými vodičmi (ten na seba preberá vodič MHD), nemusíte sledovať zmeny v dopravnom značení, neľakáte sa keď zbadáte policajný radar. Namiesto toho surfujete na mobile, čítate si knižku alebo len tak pozeráte z okna. Problém nemáte ani s informáciami o spojoch. Keď sa presúvate z bodu A do bodu B a nikdy ste v ňom neboli, použijete výbornú appku IMHD, ktorá vyhľadá vašu aktuálnu polohu a odporučí vám najrýchlejšiu trasu i s prestupmi.

5. Nikdy nie ste sami

Pre niekoho môže ísť o diskutabilný bod, no pre mňa je sociálny faktor MHD jednoznačným benefitom. Mám ľudí rád a veľmi mi vyhovuje ich sociálna i kultúrna pestrosť. Je mi jedno, či oproti mne sedí vysokoškolský profesor, robotník, či dôchodca. Nie som psychológ, ale stavil by som sa, že takáto skúsenosť má niečo do činenia s rozvojom emocionálnej inteligencie. Každý je svojim spôsobom zaujímavý a nebyť môjho ostychu, možno by som sa podujal aj na konverzáciu. Jedno je isté. V aute by som takú rozmanitú spoločnosť určite nestretol. Jednoducho – v MHD je viac človečiny. A tú ja mám veľmi rád.

Resumé

Tento text nie je hejtom na vodičov, či automobilizmus ako taký. Je jasné, že pre rodiny s deťmi, či manažérov tráviacich more času na služobných cestách, je auto nepostrádateľným pomocníkom. Auto je nepochybne skvelá vec, no v mojom aktuálnom nastavení by oproti MHD prinášalo viac mínusov ako plusov. Za uplynulých 5 mesiacov som ho reálne potreboval 2 krát, tak som si ho požičal od sestry Zorky. Úprimne priznávam, že túžba zaopatriť si nejaké nové vozítko mnou lomcuje tak ako asi každým chlapom a nikde nie je napísané, že ma v nejakom už o pár mesiacov neuvidíte. No vzhľadom na moje terajšie potreby rozum jednoznačne preferuje MHD.

Zdieľať: